Průdušky

Průdušky jsou téma, kterými se zabývám nejen celý uplynulý týden, ale každý podzim, každou zimu, každé předjaří. Není to téma, které bych si dobrovolně vybral jako oblast svého zájmu. Je to prostě VĚC, která si pravidelně přes zimní období vyžaduje moji pozornost. Nemá příliš cenu zavrtávat se do osobní historie, protože průdušky mám nemocné od prvního roku života a tím pádem jsem jaksi na tuhle nepříjemnost zvyklý, ale přece jen to vyžaduje určité osobní úsilí snášet stále totéž.
Nejprve to pálí hluboko v hrdle, při odkašlání to zabolí. Pak to přestane, ale dlouhé dny zase nemáte co vykašlávat, jen bezmocně nutíte unavené hrdlo do kašle. Zapojíte obvyklou armádu pomocníků: med, bylinky, jitrocelový sirup, kapky, pastilky, vincentku. Dlouhé dny nemáte pocit, že by vůbec něco zabíralo. Pak se najednou začne kašel "konkretizovat", tedy objevují se vykašlané hleny, které si s určitým ulehčením prohlížíte v papírovém kapesníku než ho hodíte do odpadu. Ta hnusná zelená hmota je vlastně vysvobozením. Ale není to jen tak. Loni v lednu, když jsem si přivezl těžký zánět z Berlína, jsem si poprvé s hrůzou uvědomil, že tenhle typ zánětu NEZNÁM!!! Po pětatřiceti letech trávených s tou samou nemocí ji už důvěrně znáte jako člena rodiny. Ale tohle přinášelo úplně nové pocity. A letos je to tu zas. Tohle je zas nějaký zmutovaný typ zánětu, který jsem poznal loni. Kdo ví, co moje zmučené průdušky ještě čeká. Světem létají viry a bakterie, které nijak nereagují na lidské snažení předcházet nemocem a dělají si, co chtějí.
Když jsem byl malý, prosil jsem vždycky maminku, aby mi doktoři průdušky vyoperovali. Po nocích trávených se záchvaty kašle mi to přišlo jako jediné logické řešení problému. Mě už asi nikdo průdušky nevyoperuje, ale zde je pro příští generace určitá šance.
Pro lepší představu jsem našel obrázek na této stránce. Týká se bronchiektáze, což je chorobné rozšíření průdušek, jedna z nejčastějších nemocí průdušek.
Na tom spodním obrázku je průřez jednou trubicovitou průduškou, jejíž část je vakovitě rozšířená. Takto vypadá bronchiektázie. Všimněme si hladiny hlenu ve vakovité části průdušky.
No a to je vlastně všechno. Já si jdu uvařit vodu na průduškovou bylinnou směs a nakapat bromhexin...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor