Kostel Nejsvětější Trojice s Loretou ve Slaném
Na návrší zvaném Golgota na sever od hradeb středověkého města, kde bylo slánské popraviště, byl v letech 1581 - 1602 vybudován nový hřbitov s kostelem Nejsvětější Trojice v renesančním slohu. To souviselo s prudkým rozvojem města v 16. století, který byl přerušen Třicetiletou válkou a pádem Slaného do područí rodu Martiniců. Protestanté byli donuceni město opustit nebo přestoupit na katolickou víru. Ze Slaného tak odešla většina městského patriciátu a nakonec ve válkou sužovaném městě zbyla asi desetina obyvatel ve srovnání s předválečnou dobou. Martinicové se v poválečných letech pustili do přestavby města v souladu s jejich katolizačním úsilím. Postupně se tu staví piaristická kolej, kaple Božího hrobu, tři kříže na Slánské hoře a také byl zřízen františkánský klášter. Ten byl přistavěn ke kostelu, který byl během válečných let zpustošen a v letech 1655 - 1662 přestavěn do současné podoby při zachování některých původních renesančních fragmentů. A tak jej návštěvníci kláštera anebo hřbitova ve Slaném mohou vidět dodnes.
Stavbou byl pověřen Giovanni Domenico Orsi, italský architekt a stavitel, který se podílel na mnoha raně barokních stavbách v Praze i jinde v Čechách. Orsini pracoval nejprve pod vedením slavného architekta Carla Luraga, ale brzy se osamostatnil a pracoval především pro Bernarda Ignáce Jana z Martinic a pro jezuitský řád. Mezi jeho díla patří jezuitské stavby: kolej v Kutné Hoře, rezidence s kostelem sv. Víta v Tuchoměřicích, profesní dům na Malé Straně v Praze, dále Kolowratský palác na Ovocném trhu, kostel sv. Havla na Starém Městě nebo Teologický sál strahovské knihovny. V době, kdy pracoval na přestavbě kostela Nejsvětější Trojice ve Slaném a přilehlé stavbě kláštera, pracoval i na plánech nedalekého františkánského kláštera v Hájku u Unhoště.
V kostele Nejsvětější Trojice se konají pravidelné bohoslužby. Kdo se jich však neúčastní, málokdy najde kostel otevřený. Letos jsme jej ale našli otevřený při dušičkové návštěvě hřbitova. Neváhali jsme a bočním portálem jsme vešli dovnitř. Tento portál je jednou z památek na původní renesanční kostel. Kamenný portál pochází z doby výstavby chrámu, kdy byl roku 1600 jeho zhotovením pověřen vlašský kameník Jan Falkoun.
V interiéru chrámu je umístěna loretánská kaple, neboli santa casa, svatá chýše, kterou dal doprostřed kostela vestavět Bernard Ignác z Martinic roku 1657. Jedná se o jednodušší typ Lorety bez plastik na vnějších stěnách, které jsou pouze malované. Uvnitř kaple se nachází socha Madony. Pod kaplí je podle posledního přání zakladatele pohřbena část jeho srdce.
V jihozápadní boční lodi kostela najdeme martinický oltář pocházející z pražské katedrály (byl odtud do slánského kostela převezen roku 1873). Tento oltář je okrášlen rozměrným renesančním obrazem Ukřižování od malíře Jana Jiřího Heringa. V severovýchodní boční lodi se nachází oltář sv. Kříže z roku 1769 ve tvaru ciboria a s řezbami symbolizujícími Osoby Nejsvětější Trojice. V presbytáři se pod velkým oltářním obrazem Nejsvětější Trojice, který roku 1896 vytvořil Emanuel Dítě, nachází rozměrný rokokový oltář převážně červené barvy.











Komentáře
Okomentovat