Vysvobození

čteního je teď fakt dost. ježíšek je jedna věc, další věc rozprodávání knížek po koruně v knihovně, knihovna jako taková, do toho taky, co si půjčí nebo za kačku přinese slečna há. od vánoc jsem už přečetl tři knížky, další tři mám rozečtené, dneska jsem přinesl tři další korunové, jednu mám v knihovně zamluvenou a v kuchyni mám rozečtený magazín vlastní cestou a sobotní přílohu lidovek.

jednou z knih, které zrovna přinesla slečna há z knihovního výprodeje, je i vysvobození jamese dickeyho. spousta překvapení okolo toho. překvapilo mě, že je to knížka úplně nová, na rozdíl od běžných starších titulů z výprodeje. ale ona je částečně poškozená, tak asi proto. taky mě překvapilo, že je to kniha velice známá; v americe byl podle ní už v roce 1972 natočen film, který má status filmu kultovního. v té souvislosti mě překvapilo, že je to první český překlad této už více než čtyřicet let staré knihy, a v té časové souvislosti mě překvapilo, jak moderní výpověď ta kniha představuje. taky se musím přiznat, že jsem vůbec netušil, jak známým spisovatelem a vlivnou osobností byl james dickey. on byl především básníkem,ale nejznámějším je díky této knize.
je to jízda. a to doslova. čtyři chlápci se dohodnou, že sjedou řeku v horách dřív, než tam postaví přehradu. ale to nejsou čeští trampové,vodáci a čundráci. ti chlapi nevědí zhola nic o životě v divočině a celá výprava se i souhrou nešťastných náhod změní v parádní noční můru. hlavní hrdina ovšem za vypětí všech fyzických i psychických sil situaci zvládne.
kniha vyšla v argu v edici jiný jih. lokace příběhu vyvolává dojem westernu, atmosféra zas připomene mccarthyho některé knihy. vysvobození je tu zároveň vykoupením a nese vlastně všechny znaky té části americké kultury, která nenese obvyklé povrchní pozlátko.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor