Čtení na léto

... za poslední dva měsíce jsem přečetl pár knih, které bych vám rád doporučil k přečtení. trochu překvapivě jsem se vrátil ke klasikům literatury 20. století, ale také jsem objevil jednu zajímavou anglickou spisovatelku...

Kate Atkinson - Neuzavřené případy

Je to detektivka a není to detektivka. Sympatický soukromý detektiv trpí svým neurovnaným životem, tak jak to má být v každé krimi amerického typu. Ale do toho spisovatelka vytahuje na světlo především temná zákoutí lidských duší a vztahů mezi lidmi. Ty jsou i příčinou tří případů, které se odehrály v různých časových úsecích v minulosti v okolí města Cambridge či přímo v něm a zrovna teď všechny vyplují na povrch. Kate Atkinson velice trefně a vtipně glosuje vnitřní hnutí a myšlenky svých většinou ne příliš dokonalých hrdinů, navíc píše velice svižně a čtivě. Užijí si milovníci krimi i psychologické prózy a kdo není zarytý macho, ocení spisovatelčin ženský pohled na stav věcí.


Jack London - Martin Eden

Já jsem dlouho předlouho hledal k Londonovi cestičku. Až když jsem si někdy před dvěma lety přečetl Tuláka po hvězdách, zůstal jsem nad jeho psaním perplex. Tak dobrý spisovatel! Román Martin Eden to jen potvrzuje. Sto let stará kniha se čte lépe než x procent moderní literatury. Myšlenkové pochody hlavního hrdiny, jeho střet se světem jiné společenské vrstvy, jeho hledání sama sebe, jeho strádání a pevnou vůlí dosažený úspěch a nakonec i vyústění celého románu jsou Londonem vypsány naprosto brilantně.


Boris Vian - Červená tráva / Srdcerváč

Dva romány enfant terrible francouzské poválečné literatury jsem poprvé četl ještě na gymnáziu, takže byl už pomalu čas si je připomenout. V těchto dílech vyčteme snad vše z Vianova života. Surrealistickou hravost, existenciální napětí, výsměch společenským stereotypům a hlavně onen spirit doby, ve které Vian psal. Po letech mi to nepřipadá tak veselé, asi jsem se před dvaceti lety smál sám více než dnes, ale zase jsem objevil jiné aspekty díla. Pokud si budete o těchto dílech něco hledat na internetu, nedejte na hodnocení typu nejlepší / nejhorší a Viana si přečtěte. Stojí za to!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor