Starý židovský řbitov v Kolíně

....plánovaná návštěva kolína dostala úplně jiný rozměr, když jsem zjistil, že v kolíně žila velice početná židovská komunita a že je tam jeden z nejstarších židovských řbitovů v česku. v pátek jsem spěchal, co to šlo, abych stihnul návštívit alespoň tento starý řbitov. sice jsem měl v sobotu celý den volný, ale na židovské řbitovy bych se kvůli šábesu nedostal. bylo po patnácté hodině, kdy jsem vstupoval do kolínského infocentra. o minutku později už jsem mířil ke řbitovu s klíčem v chlebníku. byl jsem tak nadšený tím, že jsem se na řbitov dostal, i pozdějším zážitkem ze řbitova, že jsem zapomněl, že ve dvoře za budovou, ve které sídlí infocentrum, je synagoga.... snad se mi ji podaří navštívit někdy příště, stejně jako nový židovský řbitov a řbitov městský....
....okolí kolínské vlakové zastávky je hodně rušné. frekventovanou vlakovou tratí stále proudí vlaky sem a tam, lidé nastupují, vystupují a trousí se úzkými uličkami z vlaku do města nebo opačným směrem na vlak nebo přes lávku do zálabí. jen pár metrů od tohoto rušného místa leží jeden z nejstarších židovských řbitovů u nás. traduje se, že byl založen už v první polovině patnáctého století. využíván byl do roku 1887, kdy byl otevřen řbitov nový. kolínská židovská komunita byla jednou z největších ve středověkých čechách. za vysokou zdí blízko kolínské vlakové zastávky tak na vás dýchne atmosféra dlouhých staletí v podobě stovek náhrobků popsaných hebrejským písmem.... místo klidného uvnitřnění, uvědomění si malichernosti světských problémů a věčnosti, která čeká na každého....



































Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor