Kostel sv. Jiří ve Vraném nad Vltavou

Vrané nad Vltavou je obec v údolí Vltavy jen pár kilometrů jižně od Prahy. Je známá už od desátého století. Její nejvýznamnější kulturní památkou je kostel sv. Jiří. Dnes je známá hlavně elektrárnou a přehradou na řece Vltavě. Ve Vraném jsem se ocitl vlastně pracovně nebo jak to nazvat. Vzniklé časové mezery jsem využil k prozkoumání kostela.

Kostel sv. Jiří je původně románská stavba a aspoň trochu zkušené oko to na ní pozná. Je to nevelký jednolodní kostelík, jak se kostely stavěly v dobách počátků českého státu. Poprvé je kostel zmiňován už v zakládací listině Břevnovského kláštera, ale přímá první zpráva je až z poloviny 14. století. Po gotické přestavbě přišla i přestavba barokní. Dnes je kostel pěkně opraven a je upraveno i jeho bezprostřední okolí, které bývalo, jak bylo ve středověku zvykem, hřbitovem. Bohužel je starý hřbitov uzamčen (údajně kvůli neukázněným majitelům psů, kteří chodili své mazlíčky na hřbitov venčit) a nelze se dostat přímo ke kostelu a nelze si prohlédnout těch několik zachovalých starých náhrobků. Trochu mě to mrzelo, ale život jde dál. Vyfotil jsem si kostel zpoza zdi. Za ním jsem ještě objevil pěknou barokní márnici. Malebný prostor před kostelem je zakončen schodištěm, kterým se schází do uliček Vraného ke Zvolskému potoku.








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor