Židovské památky v Přistoupimi

Využil jsem faktu, že jsem sobotu trávil v obci Sibřina, která leží mezi městy Říčany a Úvaly, a také krásného počasí konce léta a navštívil jsem dvě zajímavá místa nedaleko Českého Brodu.
Druhým z nich je obec Přistoupim, ve které byla početná židovská komunita. V obci se tak dodnes nachází pěkně zachovalý židovský hřbitov a také synagoga, ve které dnes sídlí obecní úřad.

Hřbitov byl založen v roce nebo po roce 1713 a v polovině 19. století byl rozšířen. Paradoxně v době, kdy osob židovského vyznání začíná v menších obcích ubývat z důvodu uvolnění zákonů a občanských práv a následnému stěhování do větších měst. Hřbitov byl pak opravován v 7O. letech 20. století, tedy v době, kdy se židovské památky spíš likvidovaly ("tady už stejně žádný židi nejsou"). Pak ještě v roce 1991. Že antisemitsky motivovaný vandalismus stále existuje, dokazuje čin neznámého pachatele, který v roce 2010 povalil na hřbitově v Přistoupimi několik desítek náhrobků.






Na hřbitově jsou dochovány vzácné náhrobky barokní i klasicistní. Já je však zblízka neviděl, neboť jsem si předem na obecním úřadě nedomluvil návštěvu. Hřbitov jsem obešel ze všech stran a pořídil několik fotografií aspoň přes zeď.



Domky místní židovské komunity stály u silnice od Brodu. Hned u hřbitova stál obecní dům, sídlo obce, škola a před výstavbou synagogy i modlitebna. Po druhé světové válce byl přestavěný na rodinný dům.




Jen pár desítek metrů od něj se nachází synagoga z roku 1842. Byla postavena v novorománském slohu. Na zdi vedle vchodu je deska se jmény přistoupimských židů, kteří se stali obětí holocaustu. Po válce byla synagoga upravena pro potřeby místního národního výboru a úřad zde sídlí dodnes.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor