Enigmatický Czesław Niemen


Kamarád a hudební znalec Dan Kutina, majitel obchodu se zvukovými systémy v Praze na Žižkově, svěřil se mi se zážitkem, jehož se mu dopřálo při poslechu polské syntezátorové hudby 70. let. Dnes jsem se dostal k tomu, abych si doporučenou hudbu poslechl. Hned druhá skladba ve výběru byla Jednego serca právě od Czesława Niemena.

Niemen byl skvělou a komplexní hudební osobností světového významu. Nesmírně populárním se stal ještě v 60. letech po vydání alb Dziwny jest ten świat a zejména Enigmatic z roku 1970. Poté nahrával další alba a také spojil své umění s možnostmi amerických vydavatelů a natáčel alba v angličtině pro společnost CBS. Jeho tvorba byla rozmanitá a osobitá. Jeho hudba byla zároveň soulová, jazzová, rocková, klasická i folklorní. Překračoval hranice žánrů z pozice skutečného hudebního velikána.

Poslechl jsem si celou desku Enigmatic. Vzpomínal jsem na to, jak jsem před více než dvaceti lety Niemena objevil a užasl nad jeho hudbou. Dnes s odstupem let žasnu snad ještě víc. Enigmatic je čistě srdcová záležitost a dostala mě znovu hned prvními tóny a držela až do konce... Skvělá deska skvělého muzikanta.

O Nimenovi více nejlépe na polské wikipedii.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor