Za vstavači do Lískýho

Když se řekne orchidej, tak si většina lidí představí něco exotického. Když se řekne vstavač, tak zase většina lidí neví, že jde o orchideje. Všechno se to dá spojit, když se zajede na malý výlet do Lískýho (spisovně Líského). To je malá vesnice přilepená na stráň pod plošinou na východním okraji Džbánu. Za vesnicí na horním okraji stráně pod náhorní plošinou v třešňové aleji rostou vstavače. Je to každoroční kouzelná podívaná. To vše se děje díky práci lidí, kteří se o danou lokalitu (a nedalekou Milskou stráň) starají a tuto podívanou nám umožňují.


Vstavač, latinsky Orchis, je velmi početný rod čítající asi 80 zástupců. Z toho 11 jich můžeme najít u nás. Líský je jednou z těchto lokalit. Vstavač, kterého vidíte na fotografiích, je vstavač nachový.


Mně se vše velice pěkně sešlo. Celý víkend jsem si vzal na hlídání psího kamaráda, počasí skvěle vyšlo a ještě mi ve čtvrtek večer poslal Honza Karbus fotky ze stráně a upozornil mě, že je nejvyšší čas. Tak jsem v sobotu ráno vyrazil i s pejskem autem do Lískýho. Tentokrát jsme nezašli ke Královce jako loni ani nevystoupali na rozhlednu jako předloni. Tentokrát jsme s psíkem oběhli asi šestikilometrový okruh a cestou se zastavili na stráni.



Vstavače ještě stále rostly v plné kráse. Tyčily se v porostu v hojném počtu. S nimi i další květiny. Jako třeba nádherně zbarvená šalvěj luční. Příroda celkově překypovala barvami. Ze stráně je moc hezký výhled do údolí Bakovského potoka.




Pokračovali jsme pod rozhlednou k lesu Spáleniště, kde je rozcestník modré turistické značky. Na jednu stranu se jde do Milýho, na druhou do Bilichova. My jsme se po malém oblouku lesem prozářeným slunečním světlem vrátili na pláň za rozhlednou. Oběhli jsme pole a vrátili se k autu.






Cestou se mi v lehkém oparu otvíraly nádherné pohledy do krajiny. Navštěvovat tato místa mému srdci tak blízká nikdy neomrzí. Přes Líský, Pozdeň a Jedomělice jsme se pomalu vraceli zpět do Slaného, oba spokojení, já i pes, každý po svém, se svými zážitky.


Galerii všech obrázků najdete zde.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor