Židovský řbitov v Budyni nad Ohří

V Budyni nad Ohří byla silná židovská komunita. Dodnes se půdorysně zachovalo ghetto a také synagoga, jejíž vzhled už bohužel neodpovídá původnímu účelu budovy. Blízko ghetta u městských hradeb se nacházel původní židovský řbitov. V roce 1787 byl zrušen a postupně zlikvidován. V té samé době byl otevřen nový řbitov pro židovskou komunitu, v polích za křesťanským řbitovem u cesty na Vrbku. Ten byl větší část 20. století devastován, v současnosti probíhá jeho rekonstrukce. Počet zachovaných náhrobků je asi 200.

když jsem odjížděl od řbitova v budyni, věděl jsem, že někde za městem se nachází i židovský řbitov. pomalu jsem z města pokračoval směrem k vrbce. ačkoli byl řbitov ukrytý za vzrostlou kukuřicí, řbitovní zeď se nedala přehlédnout. za zatáčkou s můstkem přes mšenský potok jsem nechal stát vůz a vydal se na průzkum. měl jsem štěstí. skrz kukuřici vedla vyšlapaná cestička. řbitov v tu chvíli nebyl vůbec vidět, ačkoli byl nějakých 50 metrů přede mnou. najednou jsem se vynořil u dřevěné brány, na které nebyla klika, jen otvor po ní. vpravo od ní byla upevněna cedulka s informačním textem a vlevo navazovalo na bránu torzo budovy, zřejmě obřadní síně. zeď byla vysoká a dlouhá. přesto jsem byl připraven zkusit ji obejít a zjistit, zda přes ni není někde vidět. pokusil jsem se nahlédnout otvorem po klice. najednou se jedno křídlo vrat s vrzáním otevřelo. vstoupil jsem dovnitř. pokusil jsem se za sebou zavřít a křídla vrat do sebe zapadla. šla ale lehce znovu rozevřít. podle informací měl být řbitov uzavřen. zevnitř jsem viděl, že zeď je po celé délce vysoká a neporušená. pokorně jsem procházel řbitovem, vědom si šťastné náhody, a hledal jsem vhodné úhly k zachycení krásy starých náhrobků a k připomenutí části naší historie, která zanikla během šílených událostí 20. století.











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor