Rumburk a Loretánská kaple

V Rumburku jsme se stavili jen na skok před koncem víkendu při cestě z Krásné Lípy domů. Nikdy jsem tam vlastně pořádně nebyl, ale lákala mě k zhlédnutí zdejší Loretánská kaple, proto jsem si na Rumburk vyšetřil aspoň hodinu. Co víme o Rumburku? Kromě mediálně vděčných zpráv o problémech s romskou menšinou víme, že Rumburk býval výstavním a bohatým městem s mnoha památkami, továrnami, restauracemi a zábavními podniky. To vše se změnilo po druhé světové válce a odsunu německého obyvatelstva. Z celého Šluknovského výběžku se stal vykořeněný a zapomenutý kraj světa. Téměř 30 let po pádu komunistického režimu se dá říct, že Rumburk vypadá celkem k světu. Na náměstí pěkný barokní sloup a opravené domy. Proběhl jsem okolo kostela sv. Bartoloměje a hledal hlavní cíl své cesty: Loretu. Moji společníci se zatím soustředili na kávu a dortík v cukrárně.






Rumburk je známý i jako místo konání vojenské vzpoury v roce 1918. Shodou okolností jsem šel kolem budovy, kde tato vzpoura vypukla. Dnes je tu škola.


Hlavním lákadlem ale pro mě byl kapucínský klášter s Loretánskou kaplí a kostelem sv. Vavřince. Loretánská kaple Panny Marie v Rumburku byla postavena na začátku 18. století významným rakouským stavitelem Johannem Lucasem von Hildebrandt. Na rozdíl od originální kaple v Italském Loretu není ta rumburská z mramoru, ale z pískovce. Jinak je přesnou kopií originálu a je to zároveň nejsevernější Loreta v Evropě, tím pádem asi i na celém světě... Loretánská kaple se ukrývá na nádvoří prostého barokního kapucínského kláštera a je obklopena ambitem s bohatou výzdobou a kaplemi. Před klášterem na balustrádě stojí barokní pískovcové sochy věštkyně Sibylly a starozákonních proroků od sochaře Franze Bienera.






Před prohlídkou kaple jsem si prošel celý ambit s bohatou výzdobou, mariánskou lurdskou kaplí a výstavou k obnově dalších barokních památek ve Šluknovském výběžku. V chodbě spojující ambit s kostelem sv. Vavřince mě zaujal obraz Poslední večeře Páně.




Dalšími zajímavými prvky v ambitu je kaple svaté Trojice, výklenek symbolizující Boží hrob anebo schodišťová kaple, která symbolizuje schody v paláci Piláta Pontského, kde Ježíš uslyšel rozsudek smrti ukřižováním. Podél těchto schodů i jinde v ambitu jsou pozůstatky zajímavé a expresivní sochařské a malířské výzdoby.







Interiér samotné Lorety je velice prostý a na oltáři stojí socha Černé Matky Boží Loretánské. Socha byla zhotovena v roce 1694 v Římě, požehnána papežem a v roce 1707 umístěna do rumburské Lorety. Tím moje prohlídka této výjimečné památky končí, ale já věřím, že se do Rumburka podívám znovu brzy. Celý kraj Šluknovského výběžku totiž stojí za návštěvu a objevování dalších zajímavých míst.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Imploze aneb Až na konec času

V Budyšíně, městě věží

Přechod Píseckých hor